Plan zawiera treści pracy z uczniem upośledzonym w stopniu umiarkowanym uczęszczającym do szkoły masowej. Plan edukacyjno-rewalidacyjny dla ucznia klasy II z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym w szkole masowej.
I. FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU. Samoobsługa. Cele ogólne:
- doskonalenie umiejętności samodzielnego ubierania się
- rozwijanie samodzielności w zakresie mycia rąk i zębów
- wdrażanie do umiejętnego mycia zębów
- kultura spożywania posiłków.
Cele szczegółowe:
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania poszczególnych części garderoby
- składanie obrazków dużego formatu
- historyjki obrazkowe płaskie i przestrzenne 2-3 obrazkowe
- nauka zapinania zamka typu suwak
- zapinanie guzików
- sznurowanie butów
- wiązanie sznurowadeł
- nauka prawidłowego mycia zębów i rąk
- prawidłowe odkręcanie kranu, regulowanie strumienia wody
- mydlenie rąk
- opłukiwanie rąk
- zakręcanie kranu
- wycieranie rąk
- prawidłowe nakładanie pasty na szczoteczkę
- właściwe ruchy mycia zębów
- płukanie jamy ustnej wodą popijaną z kubka
- mycie szczoteczki i kubka
- poznanie zasad korzystania z łazienki
- zgłaszanie potrzeby skorzystania z ubikacji
- ćwiczenie umiejętności samodzielnego korzystania z toalety
- nauka samodzielnego rozpinania i zapinania spodni
- zabiegi higieniczne - mycie rąk po skorzystaniu z ubikacji
- nabywanie umiejętności porządkowania swoich przyborów w szufladzie indywidualnej
- ćwiczenia w porządkowaniu, układaniu swoich przyborów
- przecieranie szuflady ściereczką
- wyrzucanie zbędnych rzeczy
- nauka kulturalnego spożywania posiłków
- umiejętne spożywanie kanapek bez kruszenia
- dokładne żucie jedzenia
- sprawne posługiwanie się sztućcami
- prawidłowe trzymanie sztućców przy jedzeniu
- odkładanie talerzy po jedzeniu
- posługiwanie się serwetką.
II. POZNAWANIE NAJBLIŻSZEGO OTOCZENIA.
Cele ogólne:
- poznanie swojej klasy, szkoły, kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły
- poznanie swojej miejscowości oraz miejscowości, w której jest szkoła
- poznanie najbliższego środowiska społeczno-kulturalnego.
Cele szczegółowe:
- poznanie swojej klasy i szkoły
- poznanie wyglądu klasy i szkoły
- wyposażenie i przeznaczenie sprzętów i urządzeń znajdujących się w szkole
- uczenie się poszanowania własności osobistej i wspólnej
- wspólne układanie regulaminu postępowania w szkole i przestrzeganie go
- poznanie swoich kolegów
- poznanie imion i nazwisk kolegów
- nawiązanie kontaktów koleżeńskich
- wspólne działanie w zabawie i w nauce
- uczenie się życzliwego stosunku do kolegów i koleżanek
- poznanie nauczycieli uczących w klasie i innych nauczycieli oraz pracowników szkoły
- poznanie imion i nazwisk nauczycieli oraz dyrektora szkoły
- znajomość pracowników szkoły i funkcji, które w niej pełnią
- nauka używania zwrotów i form grzecznościowych w stosunku do personelu szkoły
- bezpieczna droga do szkoły i bezpiecznie w szkole
- poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze
- nauka bezpiecznego zachowania się w autobusie w czasie jazdy
- uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego w czasie zabaw w pobliżu jezdni
- bezpieczne zabawy na boisku szkolnym
- bezpiecznie poruszamy się po budynku szkolnym
- moja miejscowość
- poznanie nazwy miejscowości, w której uczeń mieszka
- uczenie różnicowania wsi i miasta po ich charakterystycznych cechach
- nauka zapamiętania aktualnego adresu zamieszkania ucznia
- miejscowość, w której jest szkoła
- ćwiczenia terenowe umożliwiające poznanie najbliższego otoczenia szkoły
- poznanie nazwy miejscowości
- poznanie najbliższego środowiska społeczno-kulturalnego
- poznanie znajdujących się w pobliżu instytucji użyteczności publicznej: sklep, poczta, ośrodek zdrowia
- uczenie właściwego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej
- aktywny udział w imprezach kulturalnych i społecznych.
III. FUNKCJE POZNAWCZE Cele ogólne:
- wspomaganie rozwoju spostrzegania
- rozwijanie percepcji słuchowej
- rozwijanie orientacji przestrzennej
- rozwijanie sprawności manualnej
- wspomaganie rozwoju prostych operacji matematycznych
- poznanie najbliższego środowiska przyrodniczego.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie percepcji wzrokowej i spostrzegawczości
- nazywanie przedmiotów, które nas otaczają
- manipulowanie przedmiotami codziennego użytku
- różnicowanie przedmiotów wg różnych kategorii: kolor, kształt, przeznaczenie, materiał, z którego jest wykonany
- wyszukiwanie różnic i podobieństw na dużych obrazach (rozpoczynamy od 2-3 różnic)
- ćwiczenia wrażliwości słuchowej
- określanie natężenia dźwięku (głośno, cicho) ze słownym określeniem
- rozpoznawanie i nazywanie niektórych dźwięków z otoczenia (warkot samochodu, szczekanie psa, miauczenie kota, płacz, śmiech, sygnały dźwiękowe)
- próby rozpoznawania i nazywania dźwięków niektórych instrumentów (bębenek, kołatka, dzwonki, trąbka)
- ćwiczenia rytmiczne (wystukiwanie, wyklaskiwanie rytmu)
- nauka prostych piosenek dziecięcych
- ćwiczenia w schemacie własnego ciała i w przestrzeni
- przed lustrem poznanie własnego ciała wraz z nazywaniem poszczególnych jego częsci
- próby określenia: ręka prawa, ręka lewa, noga prawa, noga lewa, itp.
- w czasie zabaw ruchowych nazywanie wykonywanych czynności (bieg do przodu, bieg do tyłu, skok w bok, wyskok w górę)
- określanie przestrzeni czy coś znajduje się daleko, czy blisko
- ćwiczenia sprawności manualnej
- ćwiczenia rozmachowe ( zamalowywanie farbami dużych powierzchni, zamalowywanie dużej powierzchni ograniczonej konturem, pogrubianie konturów dużych form, malowanie dużych form kolistych, falistych, szlaków)
- ćwiczenia manualne ( montowanie konstrukcji z gotowych elementów, układanki przestrzenne, płaskie, modelowanie z gliny, plasteliny, wydzieranki, wyklejanki)
- rozwijanie prostych operacji matematycznych
- porównywanie ilości elementów zbioru na oko - dużo, mało, tyle samo
- przeliczanie ilości osób, przedmiotów, mebli
- tworzenie zbiorów o określonej liczbie elementów
- tworzenie zbiorów wg różnych kategorii
- poznawanie, rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: koło, prostokąt, kwadrat, trójkąt
- układanie barwnych kompozycji wg wzoru i bez wzoru
- układanie ciągu elementów powtarzających się
- poznanie świata przyrody
- obserwacje przyrodnicze w warunkach naturalnych (łąka, las, pole, zbiorniki wodne) i w warunkach stworzonych przez człowieka (sad, ogród, pole uprawne)
- rozpoznawanie i nazywanie zwierząt w różnych środowiskach
- rozpoznawanie i nazywanie roślin w środowisku naturalnym
- nauka właściwego stosunku do świata zwierząt i roślin
- rozpoznawanie i nazywanie niektórych owoców - poznanie ich wyglądu i smaku
- znaczenie pór roku i poznanie ich charakterystycznych cech.
IV POZNANIE SIEBIE Cele ogólne:
- poznanie budowy swojego ciała
- higiena ciała i troska o zdrowie
- moja osobowość
- poznaję swoją rodzinę.
Cele szczegółowe:
- budowa mojego ciała
- ćwiczenia autoorientacji
- świadomości własnego ciała
- orientacji w jego schemacie
- orientacji w przestrzeni
- nazywanie części ciała i ich rola
- poznanie narządów zmysłu i ich funkcja
- identyfikacja z płcią
- identyfikacja z danymi osobowymi - imię i nazwisko, adres
- wdrażanie do dbania o higienę ciała i o zdrowie
- uświadomienie wpływu higieny na stan zdrowia
- wdrażanie do systematycznych wizyt kontrolnych u lekarza
- nauka właściwego ubierania się w zależności od pogody
- uświadomienie zagrożeń dla zdrowia i życia
- zachęcanie do aktywności ruchowej
- poznanie swojej osobowości
- poznanie swoich umiejętności, pragnień, zainteresowań
- poznanie swoich uczuć, emocji, uczenie się ich wyrażania z poszanowaniem innych osób
- uczenie pozytywnego stosunku do siebie i innych
- poznanie swojej rodziny
- poznanie członków rodziny w oparciu o stopnie pokrewieństwa
- praca zawodowa rodziny
- zrozumienie poszczególnych członków rodziny dla ucznia
V. AKTYWNOŚĆ RUCHOWA Cel ogólny:
- rozwijanie sprawności fizycznej poprzez działalność ruchową.
Cele szczegółowe:
- ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała
- ćwiczenia wzmacniające mięśnie
- ćwiczenia zapobiegające płaskostopiu
- ćwiczenia rozwijające zdolności motoryczne oraz koordynację ruchową
- ćwiczenia rozwijające orientację za pomocą zmysłów: wzroku, słuchu, równowagi
- zajęcia ruchowe
- zabawy z elementami lekkoatletyki: biegi, skoki, rzuty
- mini-gry zespołowe
- zabawy i gry rekreacyjne
- zabawy relaksacyjne, wyciszające
- sporty zimowe
- wycieczki, spacery.
opracowała nauczycielka Elżbieta Grodek
|